UX-designer med kravkompetens
LÄR KÄNNA VÅRA PROGRAM
UX-designer med kravkompetens
Att arbeta som UX-deigner med kravkompetens är att arbeta som ambassaför för användarna i digitala tjänster, och att agera som ett slags översättare mellan affärssidan och utvecklarna. Du lär dig att lösa problem med designmetodik och att visualisera och kommunicera krav på IT-lösningar.
Vi arbetar utifrån Design Thinking-processen som är beprövad både i branschen och i akademin. Den börjar med research, där du lär dig om målgrupperna, och mynnar ofta ut i en prototyp som testas med användare. På programmet får du lär dig olika kreativitets-tekniker genom att själv delta i och hålla workshops. De idéer som bäst möter verksamhetens och användarnas mål väljs ut och förfinas digitalt. Vi jobbar i moderna verktyg för UX-designers och kravanalytiker. Efter bara några månader kan du självständigt rita och sätta ihop interaktiva prototyper av webbplatser och appar.
Det som är unikt för programmet är att du lär dig hur kravställningen görs för att säkerställa bästa möjliga slutresultat till lägsta möjliga kostnad. Du går mer på djupet tekniskt jämfört med en traditionell UX-utbildning. Du får lära dig att formulera behov i text samt att visualisera krav på olika sätt för att kommunicera med människor, både på affärssidan/verksamheten och i utvecklingsteamet.
Programmet
Under studierna på UX-designer med kravkompetens läser du kurserna parallellt. Kurserna vävs samman i projektarbeten både i grupp och individuellt, vilket förbereder dig väl inför en karriär i branschen.
BEHÖRIGHET
Du är behörig om du uppfyller följande krav:
- Du har kunskaper i Svenska både i tal, skrift och förståelse.
- Du har grundläggande behörighet från gymnasium eller motsvarande.
- Särskilda krav:
- Minst betyg E i Engelska 6/B, eller motsvarande.
- Minst betyg E i Matematik 2/B, eller motsvarande.
SAKNAR DU NÅGON BEHÖRIGHET?
Ingen fara, då kan du söka genom Reell kompetens eller ta ett av
våra behörighetsprov. Om du uppnått den uppsatta gränsen för
provet kommer testet även att validera dina förkunskaper inom programmering 1.
ANTAGNINGSTEST
När du söker till en utbildning under ordinarie antagningsperiod kommer vi att kalla dig till antagninstest. Antagningen till våra program baseras på resultatet på antagningstestet, då poängen du får är de du ansöker med. Antagningstesten kan skilja sig beroende på vilken utbildning du söker, så söker du fler utbildningar kan du behöva göra flera test. Antagningstestet för UX-designer med kravkompetens innehåller två delar. Del ett är en skriftlig inlämningsuppgift där du ska bedöma en webbplats utifrån olika kriterier, såsom användbarhet. Del två är en eller flera uppgifter som utvärdera förmågan att lösa problem. Tips på förberedelser hittar du lite längre ner!
DATUM: 17 - 31 maj
TID: 120 Minuter
SPRÅK: Engelska och svenska
ORT: Stockholm
Kursplan
Syftet med denna kurs är att ge de studerande en introduktion till User Experience Design (UX-design) samt insikt i hur disciplinen appliceras i techbranschen. Kursen kommer att exponera de studerande för relevanta koncept, verktyg och processer som används i branschen idag. Dessutom fokuserar kursen på olika yrkesroller som utnyttjar UX-design, deras ansvarsområden och roll i olika projekt inom digital produktutveckling. Detta, i samband med att de studerande kommer besöka arbetsplatser som är representativa för branschen och anställer relevanta yrkesroller, är menat att säkerställa en stadig kunskapsgrund att stå på inför kommande kurser.
Omfattning: 20 yrkeshögskolepoäng
Syftet med denna kurs är att ge de studerande en omfattande inblick av research-arbete inom UX-design. Med hjälp av teori i kombination med praktiskt utförande får de studerande en fördjupad förståelse för vad UX-research är samt hur disciplinen och relevanta metoder kan utnyttjas på bästa möjliga sätt.
Omfattning: 30 yrkeshögskolepoäng
Syftet med kursen är att ge den studerande förståelse för och praktisk erfarenhet av agil kravhantering samt hur UX och kravhantering kompletterar varandra. Syftet är också att ge den studerande en förståelse för olika projektmodeller och hur dessa förhåller sig till och kan kombineras med det agila arbetssättet.
Omfattning: 50 yrkeshögskolepoäng
Syftet med denna kurs är att de studerande ska utveckla en teoretisk grund och ett flertal praktiska färdigheter inom användargränssnittsdesign. Genom att arbeta i projekt med de senaste verktygen för att skapa interaktiva digitala produkter från grunden ska de studerande införskaffa insyn av vad det innebär att arbeta med gränssnittsdesign och prototyper med hjälp av de bästa metoderna och teknikerna.
Omfattning: 50 yrkeshögskolepoäng
Denna kurs syftar till att de studerande ska lära sig om vad utvärderande research inom UX är och hur man med hjälp av väletablerade metoder kan använda sig av det för att förbättra digitala produkter. Kursen kommer först och främst fokusera på praktiska moment där de studerande får planera och genomföra olika sorters tester och utvärderingar för att sedan analysera och reflektera över resultatet.
Omfattning: 25 yrkeshögskolepoäng
Genom den här kursen får den studerande en orientering och praktisk erfarenhet av grundläggande webbutveckling med framförallt HTML & CSS. Kursen är tänkt att orientera den studerande i webbteknologierna och ge en förståelse för webbutvecklarens arbetsuppgifter och kompetenser.
Kursen behandlar även ämnen inom webbutveckling som rör UX-rollen men är av mer teknisk karaktär såsom responsivitet och webbtillgänglighet.
Omfattning: 25 yrkeshögskolepoäng
Kursen ger de studerande en insyn i och översikt över angränsande områden till UX-rollen. Genom att få en förståelse för affärsnytta och metoder och modeller som kundresa och tjänstedesign kan den studerande i framtiden enklare även arbeta med UX som en del av tjänsteutveckling, affärsutveckling, marknadsföring och kommunikation. Kursen behandlar också kommunikativa aspekter i yrkesrollen såsom att presentera och paketera, facilitera och jobba med förankring.
Kursen har en stor del teori men också praktiska moment där den studerande i praktiken får öva på att arbeta med affärsnytta och kommunikation.
Omfattning: 40 yrkeshögskolepoäng
LIA, lärande i arbete eller praktik som man också kan kalla det utgör hela 24 veckor av utbildningen vilket är mer än 1/4 del av utbildningen som du får testa dina kunskaper som du fått under utbildningens gång ute hos ett företag. LIAn genomförs under det andra året av utbildningen och är det näst sista du gör innan du tar examen.
Omfattning: 120 Yrkeshögskolepoäng
Här får du möjlighet att genomföra ett projekt med de kunskaper och färdigheter som erhållits i de övriga kurserna. Projektet får vara både självständigt eller i grupp och ska vara i samarbete med branschen för utbildningen. Målet med kursen är att du ska genomföra ett projekt med koppling till branschen inom UX-utveckling och/eller kravhantering.
Omfattning: 40 yrkeshögskolepoäng
Studera hos oss
Ansökan är stängd för start HT23!
Ansökan för start HT23 är stängd, vi har ingen start på detta program HT24.
Förberedelser
1. Börja här
figma.com
På programmet använder vi Figma för att göra wireframes, UI-skisser och sätta ihop prototyper. Det fungerar på alla operativsystem och är gratis!
freecodecamp.com
Grunderna i HTML, CSS och JavaScript som ger dig bra förutsättningar inför kursen i webbutveckling andra terminen.
2. Fördjupa
De 10 klassiska principerna för användargränssnitt
5 principer för visuell design
Lär dig designprinciper. Nielsen Norman Group har mängder av matnyttiga artiklar om UX, UI och användbarhet.
webbriktlinjer.se
En fantastisk samling av riktlinjer och guider, samt information om tekniker som kan vägleda vid såväl design som implementation.
3. LÅT DIG INSPIRERAS
alistapart.com
Webbriktlinjer är en fantastisk samling av riktlinjer och guider, samt information om tekniker som kan vägleda vid såväl design som implementation.
smashingmagazine.com
Webbmagasin om webbdesign, utveckling, typografi, användbarhet m.m. Både en onlinebok och en podcast. Om webbdesign.
resilientwebdesign.com
Både en onlinebok och en podcast. Om webbdesign.